vrijdag 9 november 2012

aha

Hieronder volgt een gesprek met een potentiële klant om templates te maken voor kaarten. Dit is net een paar uur geleden gebeurd. Klant wilde wat (gratis) voorbeelden hebben, maar wij vormgevers dienen betaald te worden voor onze uren.

[13:16:12] Klant: Je kan zelf wat templates maken. Het kan me niet schelen hoe ze eruit zien, ik wil gewoon zien wat je kan doen.
[13:16:32] Ikke: Oh, als voorbeeld?
[13:16:51] Klant: Ja natuurlijk, anders weet ik toch niet of je het wel kan (ik had mijn portfolio laten zien, hoor!)
[13:17:46] Ikke: Uiteraard. Ik reken [zeer goedkoop bedrag] voor een voorbeeld.
[13:20:11] Klant: Dat is belachelijk. Nee, bedankt.
[13:20:23] Klant:: Je zou 900 voorbeelden kunnen maken waarvan je weet dat ik ze zou haten en verwacht van mij om [900 * zeer goedkoop bedrag] te betalen (watte?!)
[13:21:10] Ikke: Het spijt me, maar mijn tijd kost geld. Ik werk niet gratis.
[13:21:37] Klant: Nou, ik huur je niet in zonder enig bewijs dat je deze klus kan.
[Klant verbreekt het contact]

Juist. Deze niet zo potentiële klant begrijpt niet dat ik geen tijd heb om voor Jan en alleman gratis voorbeeldjes te maken. Het bedrag dat ik bood voor voorbeelden was zo laag dat ik het hier niet eens durf te plaatsen (10 dollar kuch kuch!). Echt vriendelijk vond ik hem ook niet. Als je dan iets gratis wilt, vraag het dan lief. Misschien strijk ik dan nog met de hand over mijn hart.

Ik denk erover dit verhaal naar clientsfromhell.net te sturen, maar ik vraag me af of het grappig genoeg is. Misschien kom ik nog eens een betere tegen!

Maar even een bericht voor alle mensen die overwegen een illustrator of grafisch ontwerper in te huren: betaal ze een fatsoenlijk salaris. En vraag niet naar gratis voorbeelden. Wij moeten ook onze huur en inkomensafhankelijke zorgverzekering betalen. Misschien moet ik Rutte op ze afsturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten